Mrtvá šelma straší živých (audiokniha)

čtvrtek 22. října 2015

Mrtvá šelma je prvá detektívka zo série Souradnice zločinu, ktorú má na svedomí spisovateľská (a už aj manželská) dvojica Jiří Walker Procházka a Klára Smolíková.
V prvej detektívke sa necháme vtiahnuť do príbehu zmiznutia dlhoročného zamestnanca táborského múzea profesora Kalandry. Pri vyšetrovaní jeho zmiznutia spojí svoje sily kurátorka múzea Berenika Weissová a bývalý policajt Robert Štolba, pôvodom z Prahy, ktorý momentálne pracuje na zabezpečení múzea. Zo začiatku veľmi nesúrodá dvojica postupne odhaľuje nielen tajomstvo zmiznutia profesora, ale aj celého mesta Tábor. 


V poslednej dobe môžeme na česko-slovenskej literárnej scéne sledovať nový trend. Tým je, že známi autori, každý skvelý vo svojom vlastnom žánri (sci-fi, fantasy, detská literatúra) sa rozhodli napísať detektívku. A tak v pomerne krátkom časovom rozostupe sme si mohli prečítať historickú detektívku Juraja Červenáka, kriminálny román Štěpána Kopřivy a detektívku Jiřího Walkera Procházky a Kláry Smolíkovej. A hoci sa nám môže zdať, že spisovatelia po sebe skopírovali ten istý nápad, nie je to tak. Mala som to šťastie zúčastniť jedného literárneho večera s názvom Nová krev české krimi (prvý z cyklu literárnych večerov s názvom Pán Kaplan má knihy rád). Hosťami boli práve Jiří Walker Procházka s Klárou Smolíkovou a rozprávali o Mrtvej šelme. Dozvedeli sme sa ako vznikala, ako ju písali a pridali aj pár zaujímavostí. Podľa ich slov to bola čistá náhoda, že sa všetci rozhodli napísať detektívku. Práve naopak, keď zistili, že neboli jediní, s týmto skvelým nápadom, boli prekvapení. To len tak bokom. Poďme ale k samotnej audioknihe.
Mrtvá šelma je skvelá detektívka. Dej knihy začína pekne pomaly, aby sme mali čas zoznámiť sa s prostredím a postavami. Záhadou zmiznutia profesora Kalandry začíname vyšetrovanie, ktoré nás postupne vedie ďalej. Príbeh postupne naberá na obrátkach. Objavíme tajnú spoločnosť v štýle Dana Browna, ale aj svojrázne postavičky nad ktorými sa pousmejeme. Pre mňa výhodou tejto detektívky je, že sa dozvieme veľké množstvo historických informácií o meste Tábor, o múzeu bez nápisu múzeum, o husitoch, ale aj nejaké tie aktuality. Všetko prirodzene vkomponované do deja detektívky, takže to nepôsobí rušivo. Čo pre mňa, človeka, ktorý v meste Tábor nikdy nebol navnadilo na to, aspoň jedenkrát sa tam zastaviť a mesto navštíviť.
Hlavným motívom, okrem vyšetrovania zločinu (samozrejme), je vzťah drsňáka Roberta
Štolby a kurátorky múzea Bereniky Weissovej. Čitateľ tam môže krásne sledovať ako sa ich vzťah vyvíja, od počiatočných nesympatií až k priateľstvu. Okrem samotného príbehu ma najviac bavili ich rozhovory plné vtipu, irónie a sarkazmu. Občas som si nemohla pomôcť a nahlas som sa smiala, v MHD som trošku priťahovala pozornosť. Za to dávam Mrtvej šelme jedno obrovské plus. 
V príbehu sa striedajú kapitoly rozprávané z pohľadu Roberta a  Bereniky, ktoré pri počúvaní tejto audioknihy nemáte problém rozlíšiť. Páči sa mi sledovať príbeh z pohľadu oboch hlavných postáv. Krásne to odsýpa a nemáte sa kedy nudiť. Ja som napríklad neobjavila ani jedno hluché miesto. A pri striedaní postáv máte možnosť tipovať, ktorú časť písal Jiří W. Procházka a ktorú už Klára Smolíková. Oni samotní tvrdia, že už si presne nepamätajú, ktorú pasáž, kto z nich napísal.  Niektoré pasáže boli pre mňa ale absolútne jasné.
Zvukové spracovanie audioknihy je špičkové. Roberta Štolbu nahovoril Otakar Brousek ml., Bereniku Weissovú Kateřina Janečková a príbehom nás sprevádza rozprávač Jiří Klem. Musím podotknúť, že pri počúvaní audioknihy sa k čitateľskému zážitku pridáva ešte jeden rozmer, a to je rozmer zvukový. Dobre nahovorená audiokniha môže náš čitateľský zážitok prehĺbiť a celý príbeh si môžeme ešte viac užiť. 
Audiokniha Mrtvá šelma na mňa pôsobila pozitívne, Otakar Brousek bol úžasný, to ako nahovoril Štolbu bolo skvelé. Verím, že keby som knihu len čítala, ani by som nevedela, o aký prednes som sa pripravila. Tak isto rozprávač Jiří Klem podal skvelý výkon, až mi bolo ľúto, že ho tam bolo tak málo. Pre mňa bohužiaľ najslabší výkon podala Kateřina Janečková.  Trvalo mi asi do polovice audioknihy, kým som si na jej prednes zvykla a pôsobila na mňa zo začiatku veľmi rušivo. Pritom jej výkon nebol vôbec zlý, naopak bol vynikajúci, ale nesedela mi. Možno proste nezapasovala do tak silnej zostavy a bola najslabším článkom. Mrzí ma to, pretože to moje celkové hodnotenie audioknihy znížilo.

Podľa najnovších informácií Walker§Volf pripravujú vydanie novej verzie Mrtvej šelmy, ktorá by mala vyjsť v novembri. V tejto verzii postavu Bereniky Weissovej nahovorila popredná česká dabingová herečka Jitka Ježková. Vydavateľstvo dalo na hodnotenia poslucháčov a recenzentov a audioknihu prepracovalo. Po vypočutí ukážky musím uznať, že je to krok k lepšiemu. Berenika Weissová je v podaní Jitky Ježkovej úžasná. Konečne je to to pravé orechové. Budúcim poslucháčom odporúčam chvíľku počkať a siahnuť práve po tejto verzii. 


Hodnotenie: 70%

Názov: Mrtvá šelma (audiokniha)
Autori: Jiří Walker Procházka, Klára Smolíková
Vydalo: Walker§Volf
Dĺžka: 11 h 6 min
Nahovorili: Otakar Brousek ml., Kateřina Janečková, Jiří Klem
Vydané: 15. marec 2015

Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.